Over mij

Mijn foto
Ik ben Suuz van Suikertaartjes, bekend van de enige echte Wavy taart. Omdat ik zoveel vragen krijg de laatste tijd over recepten en technieken, heb ik besloten zoveel mogelijk vragen hier te beantwoorden. Ik zal mijn best doen zoveel mogelijk nuttige informatie hier te plaatsen :) Als ik tijd heb zal ik ook binnenkort wat how-to's plaatsen. Voor informatie over wavy workshops of andere workshops kun je eens een kijkje nemen op mijn sites die onderaan deze pagina staan. Als je vragen hebt over recepten of iets anders op deze blog, stel ze alsjeblieft hier!! Dan kan ik alles gewoon 1 keer typen, en dan heeft iedereen er wat aan :)

maandag 3 januari 2011

Recept voor chocolade genoise

Chocolade genoise is vergelijkbaar met moscovisch gebak, maar dan fijner van structuur en veel makkelijker om te maken Smile Doorgaans wordt in Oostenrijk de sachertorte zo gemaakt.

Dit is een recept voor een vorm van 25 cm. Wil je liever een hogere taart, maak er dan twee in plaats van één grote.

Klop 140 gram boter en 80 gram suiker licht en luchtig. Smelt ondertussen 180 gram pure chocolade au-bain-marie.
Dan 1 voor 1 tien eidooiers door het botermengsel kloppen en dan alles bij de chocolade gieten en op heel laag vuur au-bain-marie laten staan.
Als je de luxe hebt om tegelijkertijd het eiwit met een andere mixer stijf te kloppen hoeft dat dus niet.

Klopdan 10 eiwitten met 80 gram suiker goed stijf en schep dit lepel voor lepel door het chocolademengsel. Je kunt de kom nu ook wel van de pan houden. Je moet hem enkel even laten staan om te zorgen dat de chocolade gesmolten blijft, maar zodra de eiwitten erdoor gaan kan hij dus van de pan af.

Dan 120 gram bloem met een zakje vanillesuiker en een theelepeltje zout zeven en erdoor spatelen. (niet mixen!!)

In een goed ingevette en met bloem bestoven bakblik bakken op een lage temperatuur (120-130 graden). Het duurt ongeveer een uurtje voordat hij klaar is.
Als hij onregelmatig rijst, de oven lager zetten.

Probeer hier geen hoge taarten van te bakken (het is geen biscuitmix!), bak dan liever meerdere lagen van 3 cm.

3 opmerkingen:

  1. Deze heb ik zondag gebakken, hij was zo lekker! Ik had hem gevuld met mokka- en purechocoladecrème :)
    Hij is vrij luchtig, niet te machtig voor een cake. Normaal maak ik altijd biscuit, maar dit is en hele lekkere chocolade variant!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat hij goed bevallen is, ik ben er ook gek op :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Suuz, ik heb dit gisteravond gemaakt. Goed gelukt. Ziet er luchtig en lekker uit. Wat zou je me aanraden voor de vulling?

    BeantwoordenVerwijderen